Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Tämä tarkoittaa, että voimme päästää ilmaan hiilidioksidia vain sen verran kuin hiilinielumme, kuten metsät ja suot, sitovat. Vuoden 2035 jälkeen meidän pitäisi jo sitoa hiiltä enemmän kuin päästämme.
Tavoite on kunnianhimoinen, eikä sitä ole helppo saavuttaa. Se edellyttää muutoksia kaikilla yhteiskunnan aloilla: asumisessa, liikkumisessa, energiantuotannossa, teollisuudessa, kuluttamisessa. Muutos on kuitenkin mahdollinen, ja siihen on olemassa keinot, jotka meidän on otettava nopeasti ja määrätietoisesti käyttöön.
Samalla ilmastotoimet pitää toteuttaa reilusti: kaikilla on oltava todellinen mahdollisuus elää kestävästi esimerkiksi taloudellisesta tilanteesta ja asuinpaikasta riippumatta. Voimme vähentää päästöjä ja eriarvoisuutta yhtä aikaa. Muutoksessa on pidettävä kaikki mukana. Kansalaisten näkemyksiä ja ratkaisuehdotuksia Suomen päästövähennystoimiin selvitettiin keväällä 2021 ensimmäistä kertaa kansalaisraadissa, jonka tehtävänä oli arvioida, kuinka reiluja ja tehokkaita Suomen suunnitellut toimet ilmastopäästöjen vähentämiseksi ovat.
Suomi on vähentänyt päästöjään vuodesta 1990 lähtien jo yli viidenneksen. Jotta tavoite hiilineutraaliudesta vuonna 2035 toteutuu, meidän on kuitenkin kiristettävä tahtia merkittävästi.
Koronakriisi on koetellut ihmisten elämää ja koko maailman taloutta. Hallitus on sitoutunut siihen, että taloutta elvyttävät toimet tukevat tavoitetta tehdä Suomesta maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio ja pysäyttää luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen. EU-maat yhdessä tukevat jäsenmaiden jälleenrakennusta keskittyen ympäristökriisin torjuntaan ja digitalisaatioon. Tämä on historiallinen mahdollisuus uudistaa talouttamme.
Suomi on päättänyt käyttää EU:n koronaelpymispaketista puolet suoriin ilmastotoimiin. Toisellakaan puolikkaalla ei saa tehdä haittaa ilmastolle tai luonnolle. Kyseessä on alustavien arvioiden mukaan Suomen historian suurin yksittäinen ilmastoinvestointi, joka vähentää Suomen kasvihuonekaasupäästöjä yli kuudella prosentilla. Meidän ei tule jälleenrakentaa vanhaa fossiilitaloutta, vaan panostaa ratkaisuihin, jotka tuovat työllisyyttä ja hyvinvointia myös 2030-luvulla.
EU-elvytyspaketin kautta vauhditamme investointeja puhtaaseen energiaan, kuten tuuli- ja aurinkovoimaan, biokaasuun, maalämpöön ja uusien energiaratkaisujen kokeilemiseen. Tuemme öljylämmityksestä luopumista, lisäämme sähköautojen latauspaikkoja ja laajennamme biokaasun tankkausasemien verkostoa. Avitamme myös teollisuuden päästövähennyksiä ja vähähiilistä rakentamista. Maankäyttösektorilla vahvistamme ilmastokestäviä ja luonnon monimuotoisuutta tukevia metsänhoitomenetelmiä.
Energiaverotuksen kokonaisuudistus on käynnistynyt, ja hallitus on tehnyt merkittäviä muutoksia muuan muassa sähkön ja polttoaineiden verotukseen. Turpeen ja muiden paljon päästöjä tuottavien polttoaineiden veroja on korotettu. Teollisuudenalat ovat tehneet omat vähähiilitiekarttansa päästövähennysten toteuttamiseksi. Fossiilittoman liikenteen tiekartta viitoittaa tietä kestävään liikkumiseen. Konkreettista ilmastotyötä kunnissa edistetään tukemalla kuntien omia hankkeita. Lukuisia muita toimia yhteiskunnan eri aloilla on valmistelussa.
Kehysriihessä 2021 tehtiin hallituksen ilmastotoimien puolivälikatsaus. Sen mukaan ilmastotoimet etenevät jopa hiilineutraaliustavoitteen vaatimaa aikataulua nopeammin. Kuilua tehtyjen päätösten ja tavoitteiden välillä on tällä hallituskaudella kavennettu merkittävästi, mutta tehtävää on vielä paljon.
Syksyn 2021 budjettiriihessä hallitus teki jälleen uusia päätöksiä. Esimerkiksi päästökaupan ulkopuolisten alojen, kuten liikenteen ja maatalouden, kokonaistavoitetta tarkennettiin siten, että päästövähennyksiä on saatava yhteensä vähintään 5,3 Mt vuoteen 2030 mennessä ja tämän päälle 2 Mt vuoteen 2035 mennessä (keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma KAISU).
Budjettiriihessä päätettiin myös, että hallitus arvioi maaliskuussa 2022, nojautuen ministeriöiden, tutkimuslaitosten ja Ilmastopaneelin arvioihin, ovatko päästövähennystavoitteet saavutettavissa KAISU-suunnitelmassa esitetyin toimin ja päättää tässä yhteydessä mahdollisesti tarvittavista sitovista taloudellisista ja lainsäädännöllisistä ohjauskeinoista tavoitteen saavuttamiseksi. Ilmastotavoitteiden pitkäjänteisen ja suunnitelmallisen toimeenpanon tueksi perustetaan parlamentaarinen seurantaryhmä.
EU-komission 2030 ilmastopaketti eli ns. 55-valmiuspaketti edesauttaa kansallisten
tavoitteiden toimeenpanoa. Komissio ehdottaa muun muassa erillistä
päästökauppaa liikenteelle ja rakennusten lämmitykselle. Näiden vaikutukset
Suomen ilmastotavoitteisiin täsmentyvät EU-lainsäädännön käsittelyn edetessä.
Vuosaaressa keväällä 2020 hallitus sopi päästövähennysten jakautumisesta seuraavasti:
1. Sähkön ja lämmmön tuotanto
2. Liikenne
3. Teollisuus
4. Maatalous
5. maankäyttö ja hiilinielut
Vähennystavoite vuoteen 2035 mennessä: 3-4 Mt
Energian, eli sähkön ja lämmön, tuotanto muodostaa päästöistämme noin kolmanneksen. Päästöjä syntyy paljon muun muassa kivihiilen, turpeen ja öljyn käytöstä. Myös bioenergialla sekä sähkön ja maakaasun tuonnilla naapurimaistamme on Suomen energiantuotannossa iso rooli.
Suuri osa energiantuotannosta on EU:n päästökaupan piirissä, joten päästövähennyksiä säädellään EU-tasolla. Päästötöntä ja uusiutuvaa energiaa voidaan kuitenkin edistää myös kotimaisin toimin.
Hallitusohjelmassa linjataan, että Suomen sähkön ja lämmön tuotannon tulee olla lähes päästötöntä 2030-luvun loppuun mennessä. Turpeen energiakäyttö vähintään puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja fossiilisen öljyn käytöstä lämmityksessä luovutaan. Päästökauppasektorilla päästökaupan kiristäminen, energiaverotuksen uudistukset ja EU-elvytysvarojen painotukset vievät kohti 6-7 Mt vähennyksiä.
Hallituksen sopimat tärkeimmät päästövähennyskeinot
Nämä toimet eivät kuitenkaan vielä riitä. Vihreiden linjana on, että myös seuraavat toimet on tehtävä:
Vähennystavoite vuoteen 2035 mennessä: 4-4,6 Mt
Liikenne muodostaa Suomen päästöistä noin neljänneksen. Liikenteen päästöt koostuvat liikkumisesta ja kuljetuksista teillä, raiteilla, merellä ja ilmassa.
Kotimaassa päästöjä syntyy erityisesti tieliikenteessä, henkilöautoista ja kuljetuksista, ja siksi liikkumista pitäisikin siirtää enenevässä määrin raiteille. Kansainvälistä lento- ja meriliikennettä säädellään pitkälti kansainvälisten sopimusten kautta, ja niihin Suomi voi aktiivisesti vaikuttaa. Suomen sisäisen lento- ja vesiliikenteen päästöihin voimme vaikuttaa kotimaisin toimin.
Hallituksen tavoitteena on liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä ja täysin hiilivapaa liikenne vuoteen 2045 mennessä. Tämä vaatii sekä liikenteen polttoaineiden muuttamista mm. sähköön ja biokaasuun että liikkumisen tarpeen vähentämistä.
Hallituksen sopimat tärkeimmät päästövähennyskeinot
Vihreiden linjana on, että myös seuraavat toimet on tehtävä:
Vähennystavoite vuoteen 2035 mennessä: 6-8 Mt
Teollisuuden päästöt, kuten metallien, kemikaalien, teräksen ja paperin valmistus, muodostavat Suomen päästöistä vajaa 30 prosenttia. Hallituksen tavoitteena on hiilineutraali teollisuus, johon pääsemiseksi tehdään tiivistä yhteistyötä keskeisten alojen toimijoiden kanssa.
Monet yritykset ovat jo alkaneet toteuttaa merkittäviä päästövähennystoimia, mutta ne eivät vielä riitä. Valtion tulee johdonmukaisesti ohjata elinkeinoelämää esimerkiksi verotuksen kautta siten, että vähäpäästöisen teknologian valinta tai investointi päästöjen vähentämiseen on kannattavaa. Samalla ilmaston ja ympäristön vahingoittamisesta on tehtävä kalliimpaa ja siihen kannustavat tuet poistettava.
Hallituksen sopimat tärkeimmät päästövähennyskeinot
Vihreiden linjana on, että myös seuraavat toimet on tehtävä:
Vähennystavoite: 1-2 Mt (Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma)
Maataloussektori muodostaa Suomen päästöistä reilun kymmenyksen. Nämä ovat maataloudesta syntyviä suoria päästöjä, joita syntyy esimerkiksi lihan ja maidon tuotannossa ja polttoaineiden käytössä. Maatalouden aiheuttamista maankäytön muutoksista, kuten peltojen raivaamisesta, syntyvät päästöt lasketaan maankäyttösektorilla.
Riittävä omavaraisuus ja maatalouden jatkuminen Suomessa on tärkeää. Samalla maataloudella ja ruuantuotannolla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä. Maatalouspolitiikan tulee tukea maaseudun elinvoimaa, päästöjen vähentämistä ja hiilinielujen kasvattamista.
Hallituksen sopimat tärkeimmät päästövähennyskeinot
Vähennystavoite: vähintään 3 Mt lisäys hiilinieluihin suhteessa nykytoimiin
Hiilinielut ja hiilivarastot, kuten metsät ja suot, ovat tärkeitä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Hiilineutraalius vuonna 2035 tarkoittaa, että päästöjen ja hiilinielujen on silloin oltava yhtä suuret. Vuoden 2035 jälkeen meidän pitäisi poistaa enemmän hiiltä ilmakehästä kuin sinne päästämme.
Hiilinielun koosta riippuu se, kuinka paljon päästöjä pitää vähentää. Samalla olemassa olevia hiilivarastoja on suojeltava, jotta niihin varastoitunut hiili ei vapaudu ilmakehään. Hallituksen tavoitteena on, että Suomen nettonielu kasvaa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
Suomi on runsaiden metsien maa, joten hiilinielumme koko riippuu pitkälti siitä, kuinka paljon metsiä hakataan. Ei riitä, että hakkuut rajataan metsätalouden kannalta kestävälle tasolle, vaan hakkuumäärissä on huomioitava myös hiilinielut ja metsäluonnon monimuotoisuus.
Hallituksen sopimat tärkeimmät päästövähennyskeinot